torsdag 24 januari 2013

"Ordning och reda"


Nu är det andra veckan i min ansökan till fabriken.
Den här veckans tema:
"Ordning och reda"

...

Hu, det är nära att jag hoppar av redan.
Här är det långt ifrån ordning och reda, snarare kaos. 
Men i min pysselhörna försöker jag hålla ordning:

- Sorterar pennor efter färg
- Förvarar småplock i fina burkar

Att sortera pennorna (ProMarker) efter färg underlättar mycket när det ska målas, så då är det heller inga problem att hålla ordningen. 
Allt småplock är uppdelat i fina burkar, och fler burkar är på gång. Eftersom pysselhörnan är ny så har jag hållit på ordningen, men jag känner hur jag måste tvinga mig själv att verkligen lägga tillbaka tejpen eller vad det nu är på en gång. Varför är det så mycket lättare att bara lägga ifrån sig allt hur som helst, fast att man vet att det blir mer att städa sen? ;)




Mitt bästa tips på att hålla ordning (för tro mig, vi försöker faktiskt!) är att allt ska ha varsin plats!
Så förvaring, förvaring och åter FÖRVARING!
Det här huset har nästan ingen förvaring, så därför försöker vi skaffa möbler med förvaring. Istället för en fin avlastningsbänk så väljer vi en byrå osv.
Byråer sväljer mycket, och bäst av allt, det går inte se igenom lådorna. 
"Det som inte syns, finns inte, right?"
Nä det där stämmer inte helt, skulle du bara slänga ner allt i lådorna utan att ha det lite sorterat, så kommer ändå "stressen" av kaos finnas kvar.




Ett annat tips är att RENSA ofta!
Låt inget nytt komma in utan att rensa bort något gammalt, det är en enkel och bra regel.
Och "bra att ha saker", tänk en gång till? Kommer du verkligen använda den? Eller ens komma ihåg att du har en när det behövs?

För att göra det roligare att ha ordning så är ett tips att göra det FINT!
Som jag skrev är fler burkar på gång, jag ska nämligen tapetsera gamla burkar som jag ska ha till förvaring. Då blir de förhoppningsvis fina och känns roligare att ha framme synliga, för är det synligt är det lättare att de faktiskt används. Det ska inte vara jobbigt att rota fram burkar och lådor för då låter man gärna bli.
Sätt gärna etiketter på lådor och burkar där du kan skriva innehållet för att lättare hitta också.

KRAMAR






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det värmer! Och då hittar jag lättare tillbaka till dig ;)